Van olyan ismerősöm, akinek a szomszédjának a keresztszüleinek a kertésze járt már úgy, hogy utólag kiderült egy-két rész a biztosítási feltételből amire hivatkozva nem fizetett a biztosító.
Az a helyzet ezzel, hogy legtöbb esetben a félretájékoztatás miatt vannak a félreértések. A TANÁCSADÓ feladata és kötelessége, hogy az ügyfél megfellelően legyen tájékoztatva. Nem várhatjuk el, hogy a több 10 olykor 100 oldalas termékfeltételt áttanulmányozza a kedves ügyfél (bár már találkoztam ilyen személlyel).
Félretájékoztatás 2 esetben történhet meg:
- Tudatában van a tanácsadó, hogy nem adott teljeskörű tájékoztatás, vagy direkt elhallgat információkat vagy egyenesen hazudik, annak érdekében, hogy szerződést kössön mert kell a péééz. Őket hívom én kóklereknek. A legkevésbé valóak a biztosítási szakmába és egyenesen káros, hogy ebben a körben ügyeskednek. Rövidtávon ugyan jól járhatnak, de hosszútávon kiderül a turpisság és nem fogják folytatni a szakmát. Viszont ami a legnagyobb probléma, hogy hatalmas kárt okoznak egy-egy biztosító hírnevében (gondoljatok csak a 3 betűs független cégre, nem én nem én ott dolgozok) és az ügyfélben keletkezik a legnagyobb csalódás, ami azt eredményezi, hogyha meghallja azt hogy biztosítást vagy tanácsadó legszívesebben kiszaladna a világból (hozzáteszem, teljesen jogosan).
- Nincs tudatában hogy félretájékoztat. Emberek vagyunk mi is, és a legnagyobb igyekezet ellenére lehet, hogy nem tudjuk a termékfeltétel összes oldalát fejből. Az én taktikám ilyenkor, hogy bátran bevállalom hogy bocs ebben nem vagyok biztos, de várj mindjárt megnézem vagy utánakérdezek.
TIPP: Egy tárgyaláson kérdezd meg bátran, hogy mióta dolgozik ott a kolléga és ezután, ha előadja magát, hogy ő aztán mindent tud úgy hogy 2 hónapja kezdett kezdj el gyanakodni, mert vagy zseni, hogy 2 hónap alatt beseggelte a termékfeltételeket, vagy kammerozik.
Baleset, betegség vagy életbiztosítás lényege nagyon röviden: ha bajba kerülsz akkor anyagi segítséget kapj. Ezért fontos, hogy az apróbetűs részekkel tisztában legyél.
Lássuk a 7 leggyakoribb „apróbetűs” részt. Azokra térek ki ami életbevágóan fontosak, mert ha baj van, akkor a legkevésbé akarsz egy kukacoskodó biztosítóval még harcolni.
-
Életbiztosítás:
Mikortól állsz kockázatban? Ha befizettem a díjat vagy ha kötvényesedik a szerződés?Milyen halálesetre fizet? Baleseti halál biztosítást tartalmaz csak? (jó ha van, de önmagában nagyon keveset ér, mivel 2018-ban 100 emberből 1,6 hunyt el balesetben)
FONTOS: Mikor nem fizet? Milyen kizárásokkal kell számolni. Fontos tisztában lenni, hogy a legtöbb biztosító, ha pl bűncselekmény elkövetési következtében történik a baj, nem fog fizetni. Ez még logikus is lehet de van akinél kizárás az öngyilkosság van akinél nem.
Legjobb módja ha a tanácsadótoktól ezeket megkérdezitek, hogy mitek van, ha véletlen nem tudja akkor …, marad a termékfeltétel. (szerződéskötésnél kaptál, vagy elektronikus vagy nyomtatva)
-
Betegségbiztosítás:
Kritikus vagy rettegett betegségekre lehet biztosítást kötni. Amire figyelni kell legeslegelsőnek: Van-e életben maradási feltétel? Ez azt jelenti, hogyha megtörtént a baj, pl.: agyvérzés, rákos megbetegedés vagy szívizomfarktus, akkor életben kell-e lenni 10-20-30 napig még ahhoz, hogy a biztosító fizessen? Szerintem elég patthelyzet, mikor baj van de a biztosító ül a pénzen hátha nem kell kifizetni… Azért szerencsére van olyan is ahol nincs ilyen feltétel és ahogy van orvosi papír a betegségről azonnal megkezdődik a kifizetés, hogy a gyógyulás minél hamarabb megkezdődhessen.
Milyen betegségekre fizet pontosan és azon belül milyen feltételekkel?
Rosszindulatú daganatoknál milyen típusú, áttétes vagy már In situ carcinoma típusra is?
Ez vagy megint a tanácsadódtól tudod megkérdezni, vagy termékfeltételt kell bújnod.
-
Rokkantsági biztosítás:
Általában %-os kifizetés van vagy sávos. Azt jelenti, hogyha van egy baleseti rokkantság 40%-tól térítő szolgáltatás, akkor 39%os rokkantságnál egy kanyi fillért nem fog adni. Nagyságrendileg mit jelent ez? Egy bokától való amputálás, vagy 3 ujj (hüvelyk, mutató és egyéb) teljes elvesztése kb kiteszi ezt a rokkantsági fokot.
Kérdezd meg ki határozza meg a rokkantsági fokokat. A biztosító saját maga vagy az OEP által használt %-ok alapján történik a számítás? Miért fontos? Az OEP szerint 2 szem látóképességének elvesztése 80%-os rokkantságnak minősül, egyes biztosítóknál ez 100%. Nem mindegy, hogy teljes vakságnál 80%-os térítésre vagy 100%-ra számíthatunk.
-
Csonttörés
Egyik kedvencem. Mennyit fizet a LEGSÚLYOSABB törés esetén? Mert ha csomagban van Neked csonttörés biztosításod és gerinctörés esetén fizet 20 000 Ft-ot lehet átgondolnám tényleg valódi segítség ha baj történik vagy a lelkiismeretem megnyugszik, hogy ó nekem van ám biztosításom, van minden benne és tök olcsó is. Kész főnyeremény. Csak baj ne történjen mert akkor bizony kiderül hogy olcsó húsnak híg a leve. Itt ellenőrizd le hogy pontosan milyen csonttörés esetekre mennyit is fizet? Kisujjtörésre is fizet már vagy csak súlyos törésre? A törések összeadódnak vagy egy balesetben egy törést fizetnek ki? Ez mind olyan apróbetűs rész ami csak akkor derül ki ha már megtörtént a baj.
-
Kórházi napi térítés
Általánosan itt nincs nagy különbség, amire érdemes odafigyelni először is Baleseti vagy Bármely okú a térítés. Van-e egyéb juttatás? Pl.: intenzíven töltött napok száma?
Amivel számolni kell, hogy mikortól fizet? Hány napot(éjszakát) kell bent tölteni, hogy térítsen? Ez azért fontos mert ha 10. naptól térít a biztosító és a 9. napon kitessékelnek a kórházból akkor elég nagy érvágás, mert nem fog semmit fizetni.
-
Műtét
Itt is mint az előzőben baleseti a térítés vagy bármely okú? Mekkora a max kifizetés és az milyen esetben számíthatok rá? Minden műtétre fizet vagy csak a nagy műtétre? Pl.: Agyműtétre térít sok százezret teljesen rendben van, de ha elvágod a konyhában a kezed és össze kell varrni és arra nem, akkor valóban jó biztosítást fizetsz-e?
-
Térítés menete
Kérdezd meg bátran, hogy mi a térítés menete? Milyen papírok szükségesek ahhoz, hogy térítsenek Neked? Ez több okból is jó ha megkérdezed a tanácsadód. Egyrészt kiderül volt-e már ilyen kárrendezése, vagy ha nem tudja-e hogy mi a menete. Mert elvégre azért kötsz biztosítást ha baj van legyen anyagi támogatásod. A tanácsadód ilyenkor az a biztos támasz akinek elküldöd azokat a papírokat amiket a tanácsadó kér (mert pontosan tudja mire van szükség), vagy ha szerencsésebb vagy akkor személyesen Ő megy ki hozzád és intézi a papírmunkát. Rosszabb esetben fogalma sincs, hogyan működik a kárrendezés és elküld, hogy hívd ezt vagy ezt a CallCentert.
Összegezve, arra buzdítalak Titeket, hogy izzaszatok meg minket Pénzügyi Tanácsadókat mert csakis így tudnak lebukni a kóklerek akiktől viszont óvva intelek titeket. Ha azt érzitek ő van értetek és nem Te érte akkor rendbe lehet a dolog.
A következőkig kárrendezésmentes napokat kívánok!
Üdv:
PM